Indlæser EfterUddannelse.dk - vent venligst...
Spring til indhold
Information om brug af cookies. Når du bruger www.efteruddannelse.dk, accepterer du, at vi anvender cookies -
Læs mere
Børne- og Undervisningsministeriet

Kursusbeskrivelse

‹ Tilbage til forsiden

‹ Tilbage

Zealand Business College
Selandia Park 6
4100 Ringsted
www.zbc.dk

Den styrkede pædagogiske læreplan

AMU - ArbejdsmarkedsuddannelserUdfordringer med at regne, læse og stave? Få hjælp til vurdering af basale færdigheder, ring på 7242 2512. Har du brug for IT-rygsæk kontakt venligst zbc-vejledning@zbc.dk i god tid inden kursusstart, så vi kan nå at have den klar. Du kan læse om, hvordan ZBC behandler dine persondata på zbc.dk, hvor du også finder oplysninger om vores databeskyttelsesrådgiver. Fra 2020 er der (for mange områder på AMU) indført prøver ved deltagelse på AMU-kursus. Din underviser vil informere omkring dette, herunder afholdelsesform, bedømmelseskriterier, bedømmelsesgrundlag samt tidspunkt for prøven. Prøven skal bestås for at få udstedt AMU-bevisSærlige adgangskrav til kurset:IngenHvad kan du efter at have fulgt dette kursus?

Fagnummer48725 -

Brede læringsmål og evaluering af læringsmiljøet

Målgruppe: Dagplejere, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter.

Deltageren kan med udgangspunkt i brede læringsmål analysere og reflektere over egen praksis, og på baggrund heraf tilrettelægge et læringsmiljø, der støtter børnene i at udvikle sociale, personlige, kropslige og kognitive kompetencer på tværs af de seks læreplanstemaer Deltageren kan arbejde med meningsfuld dokumentation og praksisnære evalueringsredskaber som metode til vurdering og videreudvikling af læringsmiljøet

Læs mere om kurset på UddannelsesGuiden

Fagnummer44771 -

Børn og natur

Målgruppe: Målgruppen for uddannelsen er pædagogmedhjælpere, dagplejere, familieplejere og klubmedarbejdere der arbejder med børn og natur som del af det pædagogiske arbejde.

Deltageren kan som del af det pædagogiske arbejde formidle viden om og skabe interesse for naturen, herunder dyr, planter, økologi, naturens kredsløb, naturfænomener mm. til børn på forskellige alderstrin. Deltageren kan planlægge og i samarbejde med børnene igangsætte forskellige naturaktiviteter, som kan medvirke til at give børnene forståelse for og erfaring med den verden, der omgiver dem ved at skærpe børnenes nysgerrighed og give mulighed for både fordybelse og eksperimentering. Deltageren kan bruge opslagsværker og teknologiske hjælpemidler og er desuden bevidst om betydningen af eget forhold til naturen i rollen som professionel voksen.

Læs mere om kurset på UddannelsesGuiden

Fagnummer42660 -

Børns leg

Målgruppe: Deltagerne skal have elementær teoretisk viden og praksiserfaring fra området.

Deltageren kan selvstændigt og i samarbejde med kollegaer støtte børns egne lege og skabe alsidige og udviklende rammer for børns lege og legemuligheder ud fra en indsigt i legens kulturelle betydning og børns udvikling. Der er særlig lagt vægt på, at deltageren kan igangsætte lege og opbygge legemiljøer, der er udvalgt i forhold til børnegruppen og den pædagogiske situation i dagtilbuddet, herunder yde støtte til børn, som har vanskeligt ved at lege med andre.

Læs mere om kurset på UddannelsesGuiden

Fagnummer48734 -

Børns motorik, sansning og bevægelse 1

Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdergrupper, der arbejder indenfor dagtilbudsområdet, fx dagplejere og pædagogmedhjælpere.Arbejdsmarkedsuddannelsen er især målrettet medarbejdere, der ikke har arbejdet målrettet med læreplanstemaer og kun har mindre viden og praktisk erfaring med at arbejde med fokus på børns motorik, sanser og bevægelse.

Deltageren kan forstå betydningen af børns udvikling af krop, sanser og bevægelse for at fremme barnets dannelse, trivsel og udvikling i børnefællesskaber.Deltageren kan anvende viden om børns sansemotoriske udvikling til at understøtte hele barnets udvikling og trivsel.Deltageren kan iværksætte initierede bevægeaktiviteter, der tager udgangspunkt i børnegruppens aktuelle udviklingsniveau, motoriske kompetencer og bevægeglæde.

Læs mere om kurset på UddannelsesGuiden

Fagnummer48384 -

Den styrkede pædagogiske læreplan

Målgruppe: Dagplejere, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter.

Deltageren har viden om og forståelse for intentionen bag en styrket pædagogisk læreplan som ramme for det pædagogiske arbejde og kan på denne baggrund analysere og justere egen pædagogisk praksis Deltageren kan, med udgangspunkt i egen rolle og på baggrund af indsigt i en bred læringsforståelse, tilrettelægge et fysisk, psykisk og æstetisk læringsmiljø, som fremmer børnenes dannelse, trivsel, udvikling og læring Deltageren har viden om, hvordan børneperspektivet undersøges og inddrages i tilrettelæggelsen af den pædagogiske praksisDeltageren kan fremme deltagelsesmuligheder for alle børn i børnefællesskabet gennem forståelse for forudsætninger både hos det enkelte barn og gruppen af børn, herunder børn i udsatte positioner Deltageren kan reflektere over egen praksis og har viden om meningsfuld dokumentation og evaluering som metode til vurdering og videreudvikling af den pædagogiske praksis, der inddrager børneperspektivet og understøtter kvaliteten i de pædagogiske processer

Læs mere om kurset på UddannelsesGuiden

Fagnummer40392 -

Ergonomi inden for faglærte og ufaglærte job

Målgruppe: Uddannelsesmålet retter sig mod personer, der arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.

Deltageren kan foretage de rigtige disponeringer til at variere arbejdsstillinger i forhold til arbejdsgange og arbejdsfunktioner i eget job, inddrage relevant teknik i forhold til arbejdssituationen samt anvende relevante øvelser til at forebygge skader og opnå øget velvære. Deltagerens handlinger sker på baggrund af viden om konsekvenser af arbejdsbelastninger inden for eget jobområde.Deltageren kan forebygge forkerte arbejdsstillinger og nedslidning med baggrund i viden om psykiske og fysiske spændingers påvirkning af hinanden.Deltageren kan indhente information om ergonomi, herunder relevant lovgivning og vejledninger fra f.eks. Arbejdstilsynet og BAR.

Læs mere om kurset på UddannelsesGuiden

Fagnummer47732 -

Leg og læring med digitale medier i dagtilbud

Målgruppe: Målgruppen for uddannelsen er medarbejdere, der arbejder med større og mindre børn i dagtilbud ¿ eksempelvis dagplejere, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter

Ud fra kendskab til den digitale teknologis muligheder kan deltageren sammen med børnene gå på opdagelse i de digitale udtryksmuligheder og derigennem fremme børns evne og lyst til at udtrykke sig kreativt.Deltageren kan tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med inddragelse af digitale medier, som fremmer det sociale samspil og det enkelte barns udvikling. Som en del af det arbejde har deltageren forståelse for de digitale mediers særlige muligheder og begrænsninger for børn med særlige behov. På baggrund af etiske og pædagogiske kriterier kan deltageren sammen med børnene udforske og vurdere aktuelle spil og programmer til leg og læring.Med udgangspunkt i børns nysgerrighed og vidensbehov kan deltageren desuden støtte og inspirere børn i at gøre brug af videnssøgning på nettet.Ydermere kan deltageren bidrage til at formulere mål og retningslinjer for anvendelsen af de digitale medier i den pædagogiske praksis

Læs mere om kurset på UddannelsesGuiden

Fagnummer48735 -

Læringsmiljø, børns motorik, sanser og bevægelse 2

Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdergrupper, der arbejder indenfor dagtilbudsområdet, fx dagplejere og pædagogmedhjælpere.Arbejdsmarkedsuddannelsen er især målrettet medarbejdere, der tidligere har arbejdet med læreplanstemaer, som en del af deres praksis og som i forvejen har en generel teoretisk og/eller erfaringsbaseret viden om børns motorik, sanser og bevægelse. Det anbefales derfor, at deltagerne har gennemført AMU-uddannelsen 48735: Børns motorik, sansning og bevægelse 1, eller besidder tilsvarende kvalifikationer.

Deltageren kender til de brede læringsmål og kan etablere et læringsmiljø, der giver børn mulighed for at bruge og udfordre krop, sanser og bevægelse både i forhold til børnegruppen og det enkelte barn.Deltageren kan ved at reflektere over og justere på dagtilbuddets rum, rammer, legeredskaber samt reglerne for brugen af disse, skabe læringsmiljøer, der bidrager til børns kropsbevidsthed, kropsmestring og kropsoplevelser.Deltageren kan i samarbejde og samskabelse med børn, forældre, kollegaer og tværfaglige samarbejdspartnere identificere, understøtte og stimulere børn med sansemotoriske udfordringer.

Læs mere om kurset på UddannelsesGuiden

Fagnummer48729 -

Refleksionsmetoder i den pædagogiske praksis

Målgruppe: Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der arbejder inden for pædagogiske tilbud, herunder dagtilbud, det specialpædagogiske- og socialpsykiatriske område og voksenhandicapområdet.Det kan eksempelvis være dagplejere, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, værkstedsassistenter, medhjælpere i pædagogiske døgntilbud og på opholdssteder, omsorgsmedhjælpere, familieplejere samt personlige hjælpere og ledsagere.

Deltageren kan anvende refleksionsmetoder og redskaber med henblik på at opnå handlekompetence til løbende at justere og forbedre den pædagogiske praksis.Deltageren kan forholde sig til egne læreprocesser og derigennem opnå en styrket faglig position i en foranderlig praksis.Deltageren kan sætte muligheder for faglig refleksion i spil, i samarbejde med kollegaer og ledelse, ud fra viden om miljøets betydning.

Læs mere om kurset på UddannelsesGuiden

Fagnummer48668 -

Tidlig opsporing - børn i udsatte positioner

Målgruppe: Pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere og dagplejere.

Med forståelse for overordnede målsætninger, kan deltageren medvirke til tidlig opsporing og indsats for børn i udsatte positioner. Herunder vil deltageren kunne: - Reagere på bekymring, på baggrund af viden om de fire trivselsdimensioner - Observere ud fra strukturerede, anerkendte og professionelle observationsredskaber- Medvirke ved udarbejdelse af en objektiv individuel trivselsvurdering - Anvende handleguides og værktøjer i udarbejdelse af en handleplan for en tidlig indsats - Indgå i en væsentlig, respektfuld dialog med forældrene om barnets trivsel og behov - Beskrive og begrunde situationer som grundlag for analyse, refleksion og nye handlemuligheder i et helhedsorienteret samspil med forældre, barnet og tværfaglige samarbejdspartnere - Reflektere over egen rolle i relationerne til forældre og det tværfaglige samarbejde.

Læs mere om kurset på UddannelsesGuiden


Undervisningssted
ZBC Ringsted
Selandia Park 6-8
4100 Ringsted
Kviknummer
2809414011am8384r
Startdato
03-11-20
Slutdato
18-12-20
Undervisningstidspunkt
Kl. 08:15-15:40
Undervisningsform
Dagundervisning
Garantikursus
Nej
Min. deltagerantal
18
7
Tilmeldingsfrist
26-10-20
FagDageNormpris*
Brede læringsmål og evaluering af læringsmiljøet20
Børn og natur50
Børns leg50
Børns motorik, sansning og bevægelse 130
Den styrkede pædagogiske læreplan30
Ergonomi inden for faglærte og ufaglærte job2376
Leg og læring med digitale medier i dagtilbud50
Læringsmiljø, børns motorik, sanser og bevægelse 230
Refleksionsmetoder i den pædagogiske praksis30
Tidlig opsporing - børn i udsatte positioner20
Samlet kursuspris:*
376 kr.
*Kursister med videregående uddannelse skal betalefuld pris.
Kontakt
Lene Grønvold Møller
4172 1328
legm@zbc.dk
Hvis du vil tilmelde dig et enkelt fag, så henvend dig til uddannelsesstedet.


Vis kurv >



Deltagerpris med statstilskud
For AMU-, VEUD- og GVU-kurser samt deltidsuddannelser er normprisen reduceret med statstilskud, som bortfalder hvis kursisten ikke tilhører målgruppen for almen og erhvervsrettet voksenuddannelse. Kursister med videregående uddannelse og ledige skal betale fuld pris. Desuden skal kursister fra Grønland eller Færøerne, der ikke har bopæl eller beskæftigelse i Danmark betale fuld pris for AMU-kurser.

GVU giver gratis kurser
Hvis du tager AMU-kurser som del af din GVU (Grundlæggende VoksenUddannelse) deltager du gratis, uanset den pris, der er angivet. Og du er stadig berettiget til tilskud.

Kursustilskud
Du kan muligvis få tilskud til erhvervsrettet efteruddannelse, fx VEU-godtgørelse, befordringstilskud og kost og logi. Læs mere om kravene og mulighederne for tilskud på www.borger.dk.

Betalingsloven
Hvis du er omfattet af betalingsloven, skal kommunen/jobcenteret godkende din efteruddannelse. På Undervisningsministeriets hjemmeside, kan du se, hvem der er omfattet af betalingsloven.www.uvm.dk


Ledige
Du kan ikke selv tilmelde dig kurser på EfterUddannelse.dk, hvis du er ledig. Men du kan printe kursusbeskrivelsen og henvende dig til dit jobcenter med ønsker om efteruddannelse.

Ledige pladser
Hvis det kursus, du gerne vil tilmelde dig er fyldt op, kan du kontakte uddannelsesstedet for at blive skrevet på venteliste.

Lukket for tilmelding
Hvis du ikke kan tilmelde dig kan det være fordi kurset allerede er startet eller uddannelsesstedet har lukket for tilmelding. Du kan kontakte uddannelsesstedet eller søge efter et nyt kursus.
Gå til STIL's hjemmeside